Affiliate Follow - Dag 1 - Klaas Koopman

Deze dag is online gezet om een indicatie te geven van wat je kunt verwachten, als jij je inschrijft bij de Affiliate Follow. Wil je ook geen dag missen, schrijf je dan nu in!

Wat leuk dat je hebt besloten om mee te doen met de Affiliate Follow, waarbij je kunt meekijken hoe ik een affiliate project vanaf de start opzet. Het hoofddoel is dat je leert waar je mee aan de slag moet gaan, waar je op moet letten en natuurlijk dat je dit ook bij je eigen project kunt toepassen.

Ik ga elke week 1 dag spenderen aan dit project, om te kijken of we hier een succes van kunnen maken. Nu zal ik op bepaalde vlakken wat sneller werken dan de meeste (beginners), maar met 1 dag in de week moet ik een leuke vooruitgang kunnen tonen. Op deze manier laat ik ook zien dat affiliate marketing ook prima in te zetten is voor mensen naast een 40-urige werkweek. Dus kom niet aan met excuses als ‘ik heb geen tijd’. Als je echt wil, dan vind je de tijd wel. Denk aan de vrije avonden, vrije weekenden en wellicht zelfs de vrije middagen of dagen van je werk. Zodra er eenmaal inkomsten uit je project komen, kun je er zelfs voor kiezen om een dag of middag per week vrij te nemen bij je huidige baan.

Laten we gaan starten!

Vandaag staat in het teken van het onderzoek; in welke markt wil ik met dit project actief zijn! Hiervoor kijk ik naar verschillende onderdelen, namelijk;

  • Interesse; vind ik het een leuk genoeg onderwerp om compleet in te duiken en elke week mee aan de slag te gaan?
  • Commercie; is het een markt waar geld valt te verdienen?
  • Concurrentie; hier kijk ik het minste naar, omdat je m.i. in elke markt wel succesvol kunt worden, mits je doorzettingsvermogen hebt.

Interesse

Je wil het liefst een markt en onderwerp uitkiezen waar je geen afkeer tegen hebt en ook niet erg vindt om elke week informatie over te (moeten) lezen. Vergeet niet dat je een project niet voor even hebt, meeste projecten run ik minstens 1 jaar. Je moet dus wel van plan zijn om minstens 1 jaar vol te kunnen houden, om er de vruchten van te plukken.

Het kan ook zijn dat je liever niet in bepaalde markten actief wil zijn, bijvoorbeeld religie, porno, gokken etc. Terwijl er in die markten goed geld valt te verdienen, is dat niet voor iedereen weggelegd. Ik heb een lijstje van markten waarin ik wel actief zou willen zijn (en nog niet ben) en uit deze lijst ga ik verder selecteren:

  • Huisdieren (of dieren algemeen)
  • Uitjes (denk aan pretparken, bootje huren, musea etc)
  • Sport (en dan met name voetbal of denksporten)
  • Online gaming (strategische spellen digitaal of juist niet)

Commercie

Het is natuurlijk top om jouw favoriete hobby in te zetten als onderwerp. Je kunt er continu over praten en schrijven en weet al van heel veel subonderwerpen wat er mogelijk is. Maar als er geen commerciële mogelijkheden zijn (te creëren), dan zal het ook daarbij blijven; een hobby. En laat dat nou niet mijn insteek zijn bij het starten van een nieuw project. Uiteindelijk willen we natuurlijk de euro’s in handen krijgen.

Daarom is het belangrijk om te kijken naar commercie; zijn er commerciële activiteiten binnen de markt die je kunt inzetten, als je dat onderwerp als hoofdonderwerp neemt.

Per onderwerp ben ik simpelweg gaan Googelen en heb ik gekeken naar:

  • Zijn er (veel) Adwords advertenties voor relevante zoektermen ingezet?
  • Zijn er webshops binnen deze branche actief?
  • Zijn er eventueel affiliate mogelijkheden binnen deze branche? (Google op zoekterm + affiliate of als je al lid bent bij een affiliate netwerk, log in en kijk welke mogelijkheden er zijn)
  • Zijn er diensten die geleverd worden binnen deze branche?
  • Zijn er producten (van enige waarde) die geleverd worden binnen deze branche?

Huisdieren

  1. Zijn er (veel) Adwords advertenties voor relevante zoektermen ingezet?
    Antwoord: Ja, blijkbaar worden er voldoende advertenties ingezet voor zowel diensten als producten binnen deze markt. Bijv. speelgoed voor dieren, dierenartsen etc.
  2. Zijn er webshops binnen deze branche actief?
    Antwoord: Ja, meer dan voldoende!
  3. Zijn er eventueel affiliate mogelijkheden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, zowel rechtstreekse partijen als binnen de affiliate netwerken.
  4. Zijn er diensten die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, denk aan puppycursus, dierenartsen, dierenopvang, trimsalons etc.
  5. Zijn er producten (van enige waarde) die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, met name voor huisdieren, bijv. manden, kattenkrabpalen, antivlooienbanden etc.

Totaal: Deze markt lijkt erg geschikt. Maar ik merk ook dat er flinke concurrentie is.

Sport

  1. Zijn er (veel) Adwords advertenties voor relevante zoektermen ingezet?
    Antwoord: Ja, maar voornamelijk voor sportartikelen en sportreizen.
  2. Zijn er webshops binnen deze branche actief?
    Antwoord: Ja, meer dan voldoende! Denk aan voetbalschoenen, voetbalshirts, scheenbeschermers etc.
  3. Zijn er eventueel affiliate mogelijkheden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, zowel rechtstreekse partijen als binnen de affiliate netwerken.
  4. Zijn er diensten die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, vooral binnen de voetbalreizen. Daarnaast ook wel keeperstraining of premium voetbaltraining.
  5. Zijn er producten (van enige waarde) die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, sommige sportartikelen en sportreizen kunnen als premium worden aangeschaft.

Totaal: Deze markt ziet er ook prima uit, maar wederom vrij sterke concurrentie!

Uitjes

  1. Zijn er (veel) Adwords advertenties voor relevante zoektermen ingezet?
    Antwoord: Ja, blijkbaar worden er voldoende advertenties ingezet lokale en landelijke uitjes.
  2. Zijn er webshops binnen deze branche actief?
    Antwoord: Niet echt webshops, het zijn meer aanbieders van diensten/tickets.
  3. Zijn er eventueel affiliate mogelijkheden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, zowel rechtstreekse partijen als binnen de affiliate netwerken.
  4. Zijn er diensten die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, tickets voor pretparken en musea, verhuur van bootjes etc.
  5. Zijn er producten (van enige waarde) die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, met name de bedrijfsuitjes!

Totaal: Deze markt ziet er ook prima uit, maar wederom vrij sterke concurrentie!

Online gaming

  1. Zijn er (veel) Adwords advertenties voor relevante zoektermen ingezet?
    Antwoord: Valt flink tegen, hangt er wel heel erg af welke zoektermen je hiervoor inzet.
  2. Zijn er webshops binnen deze branche actief?
    Antwoord: Ja, maar eigenlijk puur en alleen om het spel zelf te kopen.
  3. Zijn er eventueel affiliate mogelijkheden binnen deze branche?
    Antwoord: Ja, zowel rechtstreekse partijen als binnen de affiliate netwerken.
  4. Zijn er diensten die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Nee, niet echt.
  5. Zijn er producten (van enige waarde) die geleverd worden binnen deze branche?
    Antwoord: Nee, niet echt.

Totaal: Ik weet dat het een enorme markt is, maar niet geschikt voor hetgeen ik wil opzetten.

Als ik dan kijk naar interesse, commercie en concurrentie, dan spant het bij mij vooral tussen de onderwerpen ‘Huisdieren’ en ‘Uitjes’. Voor mij zou uitjes een mooie markt kunnen zijn, aangezien ik jaren ervaring heb in deze branche (ooit gewerkt bij kortingkaartjes.nl op de SEO afdeling en een geruime tijd klanten gehad binnen de uitjes en tickets branche). Maar om het totaal zo natuurlijk mogelijk te houden, ook voor starters, kies ik voor de huisdieren markt. Dit lijkt mij namelijk een interessante markt om zowel diensten als producten te promoten en daarnaast heb ik geen klanten (of consultancy leden) die in deze branche actief zijn. Het enige wat me zorgen baart is de concurrentie, aangezien die vrij stevig is op bepaalde onderwerpen. Maar dat zien we dan gelijk maar als een leuke uitdaging, zodat je hier van kunt leren!

Om de concurrentie snel en simpel te bekijken, kijk ik eigenlijk expliciet naar twee zaken:

  1. Hoe groot is de tegenpartij (zijn het bijvoorbeeld bekende namen of weet je dat het een grote website/partij is)
  2. Via de Moz Toolbar kijk ik naar DA/PA en backlinks. Bij hoge waarden voor zowel DA/PA en backlinks, is de concurrentie over het algemeen ook hoog. Zie je echter een hoge DA/PA, maar zo goed als geen backlinks (onder de 10 bijv), dan biedt dat zeker kansen!

Je kunt de Moz Toolbar gratis installeren, maak wel eerst even een account aan bij Moz.

Markt of nichemarkt?

Een term dat je waarschijnlijk veel hoort of zult horen, is de term ‘niche’. Dit is een afkorting van nichemarkt, oftewel een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

Als voorbeeld binnen de huisdierenmarkt:
Markt: Huisdieren
Niche binnen deze markt: Honden

Een niche is dus niets meer dan eigenlijk een soort onderdeel van de bovenliggende markt. Dit kun je zo specifiek maken als je wil, bijvoorbeeld ‘zwarte honden zonder staart’ als niche.

Maar waar moet je nou voor kiezen, als je een domeinnaam gaat registreren, is dat de niche of de bovenliggende markt? Tal van affiliate marketeers zullen je willen vertellen om te gaan voor een niche domeinnaam. Met als reden; je bakent gelijk je markt af en men weet waar de site over gaat. Echter brengt het ook een groot nadeel met zich mee. Ga je namelijk te specifiek qua niche, dan krijg je een erg kleine site met weinig mogelijkheid tot uitbreiding! Daarom kies ik liever voor een domeinnaam waar je flink wat kanten mee op kunt gaan. Je kunt je namelijk qua content altijd nog specifiek op 1 niche gooien, mits je een juiste naam hebt gekozen.

Het kiezen van een juiste domeinnaam

Zoals je wellicht al weet zijn de meeste kwalitatieve domeinnamen al geregistreerd en/of in gebruik. Voor mijn project zou ik natuurlijk erg graag de naam ‘huisdieren.nl’ willen hebben. Maar zoals verwacht is deze al in gebruik. Hoe kom je dan alsnog op een mooie algemene naam, die je goed kunt inzetten?

Hiervoor gebruik ik altijd de hoofdterm, in dit geval ‘huisdier of huisdieren’, in combinatie met enkele andere woorden. Door alle jaren heen heb ik een lijst van meer dan 40 woorden die je kunt toepassen, om zodoende tot leuke domeinnamen te komen die je algemeen kunt inzetten. Wil je de lijst ontvangen, meld je dan aan op mijn nieuwsbrief en ik stuur hem gratis naar je door!

Eén van de leukste toevoegingen vind ik de term ‘gids’. Past bij enorm veel woorden en is algemeen genoeg om alle informatie, diensten en producten te kunnen aanbieden. Helaas is huisdierengids.nl al in gebruik. Gelukkig voor mij heeft een Affiliate Mastermind Group lid de domeinnaam ‘(alleen voor leden)’ en kon ik deze overnemen. De term is mooi algemeen en ik kan er op den duur dus nog meer mee dan alleen maar huisdieren gerelateerde onderwerpen!

Mijn domeinnamen registreer en beheer ik overigens via domeinwinkel.nl, prima prijzen en service! Van hen heb ik een code gekregen, waarmee je 10 euro ontvangt als nieuwe klant. CODE: TRFDXA7916

Maar met alleen een domeinnaam kom je er natuurlijk niet, want de domeinnaam is slechts het adres. Nu moeten we nog de grond kopen, oftewel de hosting, en die koppelen aan de domeinnaam. Zodat, zodra je de domeinnaam intypt, je uitkomt bij de juiste hosting waarop de website komt te staan.

Nu zijn er verschillende mogelijkheden mbt domeinnamen, hosting en de website zelf. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te gaan voor Marketheme. Dat is een WordPress installatie (jouw content management systeem), plus een WordPress theme en inclusies hosting voor een vast bedrag per maand. Voor beginners is dit een leuke start, omdat je zodoende kunt focussen op de affiliate marketing zelf, in plaats van het installeren van WordPress, thema’s etc. Oftewel de focus verleggen naar het belangrijkste onderdeel; content.

Ben je echter al wat gevorderd, dan raad ik aan om te kiezen voor Siteground hosting. Als je hier een hosting account neemt (vanaf 6 euro per maand, pak bijv. dit pakket), dan kun je daar ook gelijk WordPress op laten installeren. Je bent zodoende goedkoper uit, echter zul je wel even wat extra tijd moeten steken in een thema en plugins. Zit je bij de Affiliate Mastermind Group of Affiliate Marketing Consultancy, of toevallig op de Affiliate Werkdag, dan kun je hier uiteraard altijd 1 op 1 hulp bij krijgen!

Heb jij je domeinnaam bij Domeinwinkel.nl (of een andere externe partij) geregistreerd, zet dan nog even de nameservers die je van Siteground krijgt bij de juiste domeinnaam. Dit zorgt ervoor dat wanneer men naar jouw domeinnaam gaat, terecht komt op de hosting. Het kan even duren voordat de DNS goed staat, tot 24 uur totaal.

Oké, dat is al een mooie stap. Ik heb nu een domeinnaam ‘(alleen voor leden)’ gekoppeld aan webhosting en er staat zelfs al WordPress op. De start is er!

WordPress Thema & Design

Nu gaan we aan de slag met een basis theme. Een theme bepaald de look and feel van jouw website. Een fout die velen maken bij de start van hun website, is dat ze erg veel tijd besteden aan het design. Maar zolang er geen content op staat, haal je geen posities binnen Google en krijg je dus geen bezoekers. Dus niemand heeft er iets aan, als jij een dag, week of langer zelfs, bezig gaat met het design van je site. Daarom kies ik simpelweg voor een standaard theme, waar ik ook later weer op door kan gaan, zodra er traffic binnenkomt en ik wil gaan optimaliseren.

Meerdere themes heb ik uitgetest als kwalitatieve basistheme waar ik later op door kan werken en er is er 1 met kop en schouders bovenuit gekomen, dat is GeneratePress. Wel raad ik hierbij aan gelijk voor de premium te gaan (kost minder dan 5 tientjes) en je kunt er zoveel sites mee maken als je wil! Wat mij betreft een top prijs, gezien de kwaliteit die je ervoor terug krijgt.

Een andere optie is om via Themeforest een premium theme aan te schaffen. Echter zijn deze themes enkel te gebruiken op 1 website, dus qua kosten is GeneratePress ook op dat vlak een betere keuze!)

Het enige dat ik nu ga doen qua design en instellingen zijn enkele simpele zaken instellen, zodat ik verder kan;

  • Logo links (zodat er rechts ruimte is voor een advertentie later)
  • Horizontaal menu over de gehele breedte (zodat ik er genoeg items in kan plaatsen)
  • Standaard footer met logo en copyright
  • Kleuren instellen, zodat het enigszins de ‘look and feel’ heeft van een site gericht op (huis)dieren
  • Ook knal ik snel even een algemeen stukje tekst aan de homepagina toe, omtrent hetgeen men hier kan gaan vinden. Dit doe ik alleen maar, omdat er anders zo’n lege homepagina staat.
  • Instellingen > permalinks, die zet ik naar ‘Berichtnaam’, zodat mijn url’s er mooi en duidelijk uit komen te zien.
  • Daarnaast zorg ik ervoor dat de site opereert op HTTPS ipv HTTP (zowel bij je hosting moet je dit aangeven, als ook bij je instellingen > algemeen )
  • Bij Gebruikers > Profiel vink ik altijd deze uit: Toolbar tonen tijdens bekijken van de site, omdat ik de site wil zien zoals bezoekers hem zien.
  • Copyright in de footer, zodat er geen link staat naar WordPress of de theme makers.
  • Even snel een logootje erop, kan later altijd nog aangepast worden!
Voorbeeld Layout

Bovenstaand vind je het type layout waar ik (sowieso tijdens de start van het project) voor ga. Meer ga ik voor nu niet doen aan het design. Waarom niet? Het kost ten eerste tijd om er echt een kwalitatief iets neer te zetten. Ten tweede weet ik nog helemaal niet hoe het eruit moet gaan zien. Ten derde wil je pas bezig met het design, als je gaat optimaliseren voor een hogere conversie. Dus pas zodra je omzet behaald, is het handig om e.e.a. aan het design aan te passen, zodat je de omzet kunt verhogen. Tot die tijd is het zonde om hier tijd in te steken en weerhoudt het je alleen maar om verder te komen. Focus!

Google Analytics, Search Console en Tag Manager

Om de basis goed neer te zetten en alles goed te kunnen meten vanaf start, ga ik Google Analytics en Google Search Console koppelen aan de website. Deze twee gratis diensten van Google helpen je met het verzamelen van statistieken van je website. Door dit gelijk in het begin in te stellen, hoef je er hierna eerst geen tijd meer in te steken en weet je dat in ieder geval de juiste basisdata verzameld wordt.

Het instellen doe ik via Google Tag Manager. Hoe je dit precies doet, kun je vinden op deze pagina. Je kunt er overigens ook voor kiezen om het via een plugin te doen, bijvoorbeeld Yoast Google Analytics. Echter raad ik aan om het via Tag Manager te doen, mits je hiermee kunt werken. Elke nieuwe plugin zorgt namelijk weer voor extra laadtijd van jouw website en je wil dus zo weinig mogelijk plugins inzetten!

Overigens is het installeren van Google Tag Manager erg gemakkelijk via de Generatepress Premium (met elementen).

Volgende week …

Nu we de basis website hebben staan, is het belangrijk dat we meer inzicht krijgen in wat er op de site moet komen qua content en pagina’s en hoe we die kunnen inzetten.

Daarom staat volgende week geheel in het teken van zoektermenonderzoek;

  • Welke algemene zoektermen zijn er
  • Welke niche ga ik (op basis van de zoektermen en bovenstaande info) eerst tackelen
  • Welke zoektermen zijn relevant aan deze niche
  • Groepering van de zoektermen (om hier later de content silo’s mee te maken)
  • Noteren welke groepen commercieel gezien interessant zijn om mee te starten

Tot volgende week!

Volg Ook De
Affiliate Follow

Ben je nog geen lid van de Affiliate Follow, schrijf je dan nu in via het formulier aan de rechterkant, of lees hier meer over de Affiliate Follow.

Wil je liever gelijk goed aan de slag gaan (en kosten besparen), ga dan voor de Affiliate Consultancy of Affiliate Mastermind Group en krijg gratis toegang tot de Affiliate Follow!

Laat Nu Je
E-mailadres Achter

Laat hieronder je e-mailadres achter voor meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven!
AFFILIATE MARKETING & SEO CONSULTANCYKlaas Koopman
Laat mij je helpen bij het opstarten en uitbouwen van jouw eigen online vastgoed!
AFFILIATE MARKETING EN SEO OPLOSSINGENWaar kan ik je mee helpen?
Ik bied verschillende mogelijkheden aan, om je vooruit te helpen binnen Affiliate Marketing.
WEKELIJKSE AFFILIATE TIPS NIEUWSBRIEFAffiliate & SEO Nieuwsbrief!
Onze markt is erg veranderlijk, schrijf je nu in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

BLIJF OP DE HOOGTETe vinden op Social Media
Met Social Media doe ik momenteel nog niets, maar meld je hieronder toch alvast aan!

Klaas Koopman – Affiliate Marketing & SEO Specialist

Klaas Koopman – Affiliate Marketing & SEO Specialist